2:47 am - Sobota Říjen 20, 2018

Pozor na výprodeje: sleva vždy neznamená, že zaplatíte méně

Češi milují slevy a tuzemští obchodníci to dobře vědí. V obchodech na ně mohou lidé narazit prakticky  po celý rok, ale zvlášť období po Vánocích nahrává „krachům cen“ a „totálním výprodejům“. Supermarkety lákají  v tomto období zákazníky na extrémně vysoké slevy. Spotřebitelé  se však často nechají napálit, když koupí „zlevněný“ výrobek dráž než před slevou.

Obchodníci vědí, že Češi na slevy slyší. Slovo sleva či akce tak prodejci na letácích či ve výlohách skloňují všemi pády.  Vysokou oblibu českých spotřebitelů ve zlevněných výrobcích potvrzuje i průzkum ING, podle něj hodlá letos v lednových výprodejích nakupovat 82 procent lidí. „Slev přitom využívá 88 procent žen a překvapivě také až 77 procent mužů,“ říká Libor Vaníček, ředitel retailové části ING Bank ČR.

Jako účinné reklamní zbraně se přitom ukazují mnohými tolik proklínané letáky, jak ukázal  průzkum společnosti Česká distribuční.  Ten prokázal, že reklamní letáky aspoň jednou týdně cíleně pročítá 47 procent spotřebitelů. Dalších 19 procent lidí přiznává, že to dělají aspoň jednou za čtrnáct dní. Ignorovat letáky se snaží jen 12 procent populace.

Extrémní je období těsně po Vánocích

V období těsně po Vánocích a počátkem nového roku jsou téměř ve všech obchodech k vidění lákavé nabídky na nejrůznější zboží, zlevněné často až o neuvěřitelně vysoká procenta.  „Při povánočních slevách vzrostl počet zákazníků v našich obchodech v porovnání s běžným obdobím přibližně o deset procent,“ potvrdila tento trend například mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová, podle které jsou povánoční slevy jsou oblíbené zejména u těch zákazníků, kteří dostali jako vánoční dárek peníze nebo dárkovou poukázku.

Finty a triky obchodníků? Čím dál mazanější

V boji o zákazníky používají prodejci různé triky, které v kupujících mají vzbudit dojem výhodného nákupu.  Slevy jsou dobrým a celoročně využívaným způsobem, jak nalákat zákazníky do obchodu. „Slevy jsou běžnou a účinnou obchodní praktikou, která samozřejmě ovlivňuje rozhodování zákazníka,“ potvrzuje tento fakt psycholog Zdeněk Vtípil.  S prázdným košíkem pak podle něj z obchodu odchází málokdo. 

Prodávající mají několik osvědčených triků, jak v zákazníkovi vzbudit dojem, že nakoupil výhodně. Pokud je na cenovce přeškrtnutá vyšší původní cena, dá se předpokládat, že je výrobek doopravdy zlevněný. Málokdo si ovšem ověřuje, že cena byla před akcí skutečně vyšší. Pro obchodníky například není žádný problém cenu před akcí zvýšit a jako slevu pak vydávat běžnou cenu.

Odborníci proto varují, že lidé by neměli bezhlavě kupovat vše, co se zdá být na první pohled levnější.  Často se také stává, že prodejci za zlevněný výrobek klidně vydávají takový, ke kterému jen přidělali cedulku s nápisem „akce“.

Případy, kdy se liší i cena výrobku uvedená v regále a kterou pak spotřebiteli naúčtují u pokladny, není také nic neobvyklého. Supermarkety hřeší i na nepozornost spotřebitelů a  na to, že se ve velkém nákupu menší nesrovnalost v celkové ceně prostě ztratí.   Zákazníci proto musí být pozorní a každou účtenku řádně překontrolovat. Prodávající jsou povinni ze zákona prodávat výrobky za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků správně účtovat. To v praxi znamená, že cena, s níž byl spotřebitel seznámen při výběru zboží, musí být také účtována pokladnou.

Výmluvy prodejců na to, že akce včera skončila a personál prodejny  na cenovku zapomněl, nebo dokonce obvinění zákazníků,  že si cenovku přehodili sami, nemají žádnou právní hodnotu a zákazníci jsou v takovém případě vždy v právu. Spotřebitel má ze zákona právo na to, aby mu obchod účtoval cenu uvedenou v okamžiku nabídky, tedy cenu uvedenou na regálu.

Dalším oblíbeným trikem je, že obchodník jednoduše k výrobku napíše vyšší původní cenu, aby v zákazníkovi vzbudil dojem, že nákup je opravdu výhodný. Hned se tak ze skutečné dvacetiprocentní slevy stane sleva padesátiprocentní. Mnohdy se ani s psaním vyšší původní ceny prodejce neobtěžuje a jen k výrobku napíše více procent.

Často se také záměrně nepřehledně označuje celková cena zboží. „V obchodě byly reklamy, že mají hrozny bílé za 18,90! V nabídce byly ještě troje odrůdy téhož ovoce, které byly skoro dvakrát tak drahé. Už jsem si odnášel ty „výhodné“ hrozny, když  jsem se ještě podíval na velkou tabuli a zjistil jsem skutečnou cenu. Vtip byl v tom, že 18,90 stálo pouze půl kila. Troje vedlejší odrůdy však měly cenu napsanou za kilogram,“ popisuje další možný trik Lukáš Faltýnek, který nakupoval v jednom supermarketu.

ČOI „slevy“ kontroluje

S porušením povinností se setkávají inspektoři ČOI při kontrolách zaměřených zejména na slevové akce a výprodeje poměrně často, zvláště pokud se slevy týkají velkého objemu a mnoha druhů zboží.

Zejména po Vánocích, a také po letní sezóně, mají pracovníci České obchodní inspekce žně při svých kontrolních akcích. ČOI však kontroly provádí celoročně. „Za třetí čtvrtletí jsme provedli přes 700 kontrol a zjistili ve více než třetině provozoven porušení některé z povinností stanovených platnými předpisy. Dosud bylo uloženo na 200 sankcí v celkové výši přesahující 1,5 milionu korun,“  potvrdil ústřední ředitel České obchodní inspekce  Jan Štěpánek.

„Podle četnosti porušení jednotlivých právních předpisů docházelo nejčastěji k porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a to neplněním informačních povinností při nabídce a prodeji zboží, které bylo zjištěno při 150 kontrolách. Dalším nejčastějším porušením pak bylo neseznámení spotřebitele s cenou v souladu s cenovými předpisy – zjištěno v 91 případech. Další zjištění se týkala nesprávného účtování, používání nekalých a klamavých obchodních praktik, nevydání dokladu o koupi se všemi náležitostmi,“ uvádí zpráva České obchodní inspekce o kontrolách ve třetím čtvrtletí loňského roku.

Kontroly povánočních slev probíhají právě v těchto dnech a již teď  Česká obchodní inspekce  zjistila první prohřešky. Nejčastěji se kontroloři setkávají s případy, kdy prodejní cena výrobku neodpovídá reklamní nabídce. Kontroloři se setkali  dokonce i s kuriózními případy, kdy cena ve výprodeji byla vyšší než cena původní. Dalším prohřeškem odhaleným při kontrolách byly případy, kdy byla sleva ve skutečnosti menší, než bylo uvádené. Při loňských povánočních kontrolách kontroloři zjistili závady u celých čtyřiceti procent prodejců.

Už v roce 2006 přitom podmínky pro výprodeje zpřísnila novela zákona o regulaci reklamy. Obchodníkům mimo jiné ukládá stanovit počátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě musí mít prodejci dostatek zboží na skladě nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách. Ministerstvo průmyslu a obchodu novelu vypracovalo i kvůli problémům s novoročním výprodejem v obchodním řetězci Carrefour, který v roce 2005 některé zlevněné výrobky vůbec neměl na skladě. Obchodníci jsou od té doby při výprodejích opatrnější.

Pokud prodávající porušuje informační povinnosti o ceně nebo používá proti zákazníkovi klamavé obchodní praktiky, může ze zákona dostat pokutu až do výše 50 milionů. Při rozhodnutí o výši pokuty přihlíží ředitel příslušného inspektorátu ČOI k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání, následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán.

Doporučení ČOI pro spotřebitele

  • Nepodléhejte reklamám a lákání k super výhodným nákupům, doporučuje Česká obchodní inspekce.
  • Kupujte jen to, co skutečně potřebujete – nepotřebná věc je drahá i za korunu.
  • Vždy si vyžádejte doklad o koupi se všemi náležitostmi a uschovejte pro případnou reklamaci.
  • Před koupí výrobek prohlédněte – zda je kompletní, je vybaven údaji o výrobci/distributorovi i výrobku, dle charakteru například údaji o materiálovém složení, návodem k použití a způsobu použití, a to v českém jazyce.
  • Pamatujte, že i na zlevněné zboží platí záruční doba 24 měsíců – s výjimkou slevy zboží pro určitou vadu, která však nebrání řádnému užívání. O ní však musí být spotřebitel informován předem a konkrétní důvod slevy musí prodávající v dokladu o koupi vyznačit. Na zlevněné zboží bez vady nemůže prodávající záruční lhůtu nebo další práva spotřebitele nijak omezit.
  • Když na podezřelý případ narazíte, měli byste upozornit dozorový orgán, v takových případech Českou obchodní inspekci. Podle zákona o ochraně spotřebitele informace o ceně nesmí vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti, případně že cena byla snížena, i když tomu tak není. Pokud postupuje prodávající takovým způsobem, může být jeho jednání posouzeno také jako klamavá obchodní praktika.

Zdroj fotografie:www.italie-garda.cz

Filed in: Česko, Finance

Comments are closed.