2:47 am - Sobota Říjen 20, 2018

Underworld: Probuzení láká na latex, krev a neředěnou akci

RECENZE – Čtvrté pokračování upíří série Underworld přináší fanoušky vymodlený návrat Kate Beckinsalové a poprvé také nejvyšší možný rating. Žánroví příznivci si tak přijdou na hektolitry krve a neředěné násilí. Na dobrý film to ale ve výsledku nestačí.

Komerční upírská série Underworld si nikdy na nic nehrála, jejím cílem bylo vždy shrábnout hromadu dolarů z kinosálů po celém světě. Na kvalitu se nikdy nehledělo. Tvůrci se sice ohání paralelou na slavný příběh Romea a Julie, skočí jim na to ale jen málokdo. Zakázaná láska upírky a vlkodlaka se soustředí hlavně na efektní akci a přestylizovanou vizuální stránku. A stejně tak je tomu i ve čtvrtém dílu s podtitulem Probuzení.

Běžní smrtelníci konečně zjistili, že mezi nimi už staletí pobíhají také upíři a vlkodlaci. To se jim ani trochu nelíbí, a tak spustí jejich hromadné vyhlazování. Při něm je dopadena naše hlavní hrdinka a na celých dvanáct let je zmražena. Během této doby stačí otěhotnět, porodit a ještě poslouží jako základ pro sérum neznámého určení. Po mnohaletém spánku je vytržena z říše snů a začíná její pouť za odplatou.

Tupé dialogy a třeskutá akce

Naštěstí je samotný děj odsunut do pozadí a nosné části filmu se rekrutují zejména z akčních pasáží a čistokrevných jatek. Ty jsou zvládnuty ve většině případů průměrně, občas dojde i na akutní záchvat originality a nějakých těch svěžích režijních nápadů. Překvapivě dobře funguje také využití 3D technologie, které i přes to, že se většina scén odehrává ve tmě, fungují výborně.

Jakmile se ale postavy jen na malou chvíli zastaví a spustí rozvětvenější dialog, je zle. Žvatlání o ničem a odkazování na předešlé díly působí jako laciné budování chatrné mytologie, která stejně nikoho nezajímá. Diváci chtějí krev, akci a Kate Beckinsalovou v latexovém oblečku střílející obouruč. V druhé polovině se naštěstí na dialogový základ zapomene a prostor dostane neředěné akční inferno.

Na jednu stranu je to dobře, jenže i dobře zvládnutá akční složka nevystačí na hodinu a půl dlouhý film. Pokud diváka alespoň trochu nezajímají hlavní charaktery, po chvilce o ně ztratí zájem, nebojí se o ně, a jakékoliv budování napětí ze strany režiséra je jen střelbou do prázdna. Všechno zběsilé pobíhaní z místa na místo, výbuchy a chaos se tak slévají do jednoho monotónního hučení, které postrádá gradaci.

Nezastavujeme, pokračování bude

Vše to až moc zavání produktovostí a snahou o vydělání co možná největšího množství peněz za použití co nejmenšího tvůrčího vkladu. Underworld je značkou osvědčenou, která by si jistě nechala líbit i nějaký ten svěží přístup. Nové příznivce by tak nalákal snáze, pravověrné fanoušky zase podobné tvůrčí smýšlení divácky osvěží.

Underworld: Probuzení tak lze bezvýhradně doporučit jen příznivcům série. Ostatní diváci se buď ztratí ve změti jmen
a charakterů, nebo odsoudí stylizaci a obecné pojetí upírské mytologie. Jak ale napovídá konec snímku, dočkáme se ještě několika pokračování, které dávají naději, že se konečně bude jednat o nadprůměrné filmy.

Hodnocení: 50 %

Zdroj fotografie: www.csfd.cz

Filed in: Film a TV

Comments are closed.