7:39 pm - Úterý Červenec 17, 2018

Bude-li naplněn jen první stupeň školy, druhý zrušíme, řekl Dobeš

Ministr Josef Dobeš (vlevo)

Ministr školství Dobeš chce změnit systém regionálního školství

PRAHA – Škola, která je špatně vedena, má dnes více peněz než efektivně vedená, to změníme. Na pondělní tiskové konferenci to uvedl ministr školství Josef Dobeš (VV). Chce podle svých slov v regionálním školství zavést efektivnější systém využití peněz na základě kvality škol, některé školy optimalizovat nebo narovnat platy pedagogů. Senátor a stínový ministr školství ČSSD Marcel Chládek se bojí, že změny mohou vedle venkovských škol zlikvidovat také život na vesnicích.

„Chceme narovnat platy pedagogů a prestiž jejich povolání. Bez toho nemá cenu začínat s reformami,“ uvedl v pondělí ministr školství Josef Dobeš (VV). „Potřebujeme mít také zpětnou vazbu o tom, jak se na školách učí. První zpětná vazba je státní maturita, potřebujeme jich více,“ dodal.

Ministr se vyslovil také pro efektivnější využití peněz. Školy by podle něj v budoucnu dostávaly finanční prostředky podle naplněnosti tříd, nikoli podle počtu žáků. Školy, které by měly ve třídě méně než pětadvacet dětí, by dostaly od státu menší sumu peněz. Pokud by chtěly počet tříd zachovat, musely by si připlatit z obecních prostředků.

„Jsou třeba dvě sídlištní školy s přibližně stejným počtem žáků. Jedna má dvě šestky, druhá čtyři. Méně peněz by měla dostat ta, která drží neefektivní počet tříd,“ řekl Dobeš.

„Jedna škola má šedesát dětí v jednou ročníků a rozdělí je po patnácti do čtyř tříd, jiná má 56 žáků a dvě třídy po 28. Druhý příklad je příkladem efektivnějšího využívání peněz ze státního rozpočtu,“ dodal náměstek ministra pro regionální školství Ladislav Němec.

Chládek se bojí likvidace venkovského života

„Vylučuji zároveň, že by měly být rušeny malotřídky v malých městech,“ uvedl ministr s tím, že bude třeba je optimalizovat. „V nějakém menším městě není třeba problém první stupeň, v rámci druhého stupně ale třicet procent dětí odchází na víceletá gymnázia a další jezdí s rodiči do většího města. V takovém případě můžeme diskutovat o tom, že by zůstal jen první stupeň,“ dodal. Reforma by měla být spuštěna v roce 2013.

„Ministr hovořil o tom, že chce narovnat platy pedagogů, ale byl to přece on, kdo do systému odměňování zavedl chaos. Rozvrátil systém odměňování pedagogů a prakticky vůbec si nevšímal platů nepedagogů. Dnes to chce napravovat sliby. Ale plané sliby přidání pětiset až patnácti set korun pro pedagogy se projevily už v minulém týdnu. Pedagogové na výplatních páskách vidí, že to není pravda,“ reagoval stínový ministr školství ČSSD a senátor Marcel Chládek. „Ministr hovořil o státní maturitě jako zpětné vazbě. To jsme předtím žádnou neměli?,“ dodal.

Návrh Dobešovy koncepce je podle Chládka špatný. „Příklady, jak změnit financování škol, uvádí ministr na městské škole, by bylo ale dobré, aby uvedl příklad na venkovské škole. V obci bývá jen jedna škola. A co mají žáci dělat, pokud tam bude zlikvidována? Když tam škola nebo jeden její stupeň nebude, hrozí, že skončí život na venkově. Nesouhlasím navíc s tím, aby ministr představoval návrh bez spolupráce se zřizovateli škol, kraji, ale i obcemi. Kraje ani obce s tím nesouhlasí,“ uzavřel Chládek.

Zdroj foto: www.veciverejne.cz

Filed in: Česko, Politika

Comments are closed.