2:28 pm - Středa Říjen 17, 2018

Sdílení – základ nové společnosti

KOMENTÁŘ – V posledních dnech se na nás valí řada protestních akcí, výzev, či happeningů. Přestože se může zdát, že míří na odlišné terče, mají více společného než možná nyní aktivistky a aktivisté tuší.

Protest proti tzv. dohodě ACTA, který získává globální dimenzi, neoslovil jen příznivce Pirátské strany a hackery. Do protestů se zapojili všichni ti, kterým leží na srdci svoboda internetu, potažmo svoboda vyhledávání informací a jejich sdílení s ostatními. Proti nim stojí mocná lobby zaštiťující se „vlastnickými a autorskými právy.“ V jejich očích jsou Anonymous kybernetičtí teroristé. Narušují řád a pořádek!

Nevře to jenom ve virtuálních prostoru, ale také na vysokých školách. Ty se bouří proti záměrům „nejlepšího ministra školství“ Dobeše, udělat z vysokých škol továrny na „flexibilní pracovní sílu“, která nebude provozovat něco tak nebezpečného jako je kritické myšlení, protože díky nastavení vzdělávací soustavy pro jistotu nebude myslet vůbec. Protestující studenti, pedagogové a další představitelé akademické obce se zdaleka nestaví jen proti školnému, jak se jim někdy předhazuje. Jde jim o to, aby celý systém terciárního vzdělávání nadále umožňoval sdílet znalosti a hledání odpovědí na otázky, které jako palčivé chápe společnost, nikoliv pouze management vybraných společností.

Pro příznivce komercializace škol se jedná o nebezpečné tendence, které narušují důstojnost a pořádek univerzit.

Tržní chování církve je smutný paradox

Ale protestuje se i proti něčemu tak starobylému jako je církev. Protest „Za církev sociálnější“, který se bude konat již tuto sobotu 18. února, se orientuje na zkostnatělost katolické církve a působení Dominika Duky, který je velkým příznivcem reforem Nečasovy vlády. Mimo to má trochu popletené znalosti dějepisu, neboť mimo neskrývanému obdivu k Václavu Klausovi, tvrdí, že nacismus a fašismus byly levicové ideologie. Nejde ale zdaleka jen o Duku.

Špičky římskokatolické církve v ČR dlouhodobě pohrdají a ignorují rostoucí sociální problémy a jejich úsilí se zaměřuje na restituce a získání co největší podílu na majetku. Přitom právě představitelé této církve byli v Latinské Americe schopni postavit proti pravicovým diktaturám a vojenským juntám mocnou zbraň: teologii osvobození, ze které dodnes čerpají progresivní vlády Latinské Ameriky. Na rozdíl od „naší“ katolické církve se nepaktovali s mocnými, ale naopak, za svůj boj za práva nejubožejších zaplatili často svým životem…

 Nová společnost chce bořit zastaralá privilegia

Protest „Za církev sociálnější“ ukazuje, že církev by měla sdílet starosti a problémy obyčejných lidí a cestu k duchovní dimenzi života. Je jasné, že protestující si vyslouží kritiku za to, že se staví proti ustálenému řádu.

A čímže souvisí výše zmíněné protesty? Všem aktivistům a protestujícím jde o to, aby zmizela nezasloužená a v současné době zastaralá privilegia, aby se ani informace, ani vzdělání, ani duchovno nestalo kšeftem a pákou mocných. Proti sobě stojí ti, kteří chtějí společnost ovládat a přivlastňovat a ti, kteří chtějí sdílet a spolupracovat. Protesty mohou být jednou z cest, jak budovat novou společnost: společnost sdílení.

Filed in: ČR: Právo, legislativa, Komentáře

Comments are closed.