8:46 pm - Čtvrtek Říjen 18, 2018

Oscarový favorit The Artist je černobílou poctou kinematografii

RECENZE – Mluví se o něm všude. Na předávání filmových ocenění i mezi filmovými fanoušky. Černobílý a téměř němý Umělec, který do českých kin vstupuje pod původním názvem The Artist pohladí po duši každého do kinematografie zamilovaného člověka.

George Valentin je hvězdou němého filmu. Davy po něm šílí a on se své slávy jednoduše nemůže nabažit. Na vrcholu kariéry ale bude muset čelit největšímu soupeři – nástupu zvukového filmu.  Se zarputilostí sobě vlastní se nechce vzdát svého milovaného média a rozhodne se proti moderním trendům bojovat. I v hlavě příznivce starých pořádků ale začnou klíčit pochyby, zda se ve zvukovém filmu neskrývá budoucnost.

The Artist naštěstí nesází jen na nostalgii po starých časech, i přes svůj závažný podtext o umělecké krizi je především úsměvnou sondou do zlatých dob kinematografie. Vrstevnatost celého díla se projevuje jak po formální, tak myšlenkové stránce. Režisér Michel Hazanavicius pracuje se složitou strukturou, kdy formou němého filmu natáčí příběh herce, který v časech dávno minulých v podobných snímcích účinkoval.

Film z dob dávno minulých

I když sledujeme osobní život hlavní postavy, celé dění je prosté jakéhokoliv zvuku. Dojde tak i na úsměvné situace, kdy jsou vůbec poprvé prezentovány ukázky z němého filmu, my, jako diváci, je vidíme opět bez zvuku. Zvuk sám o sobě se jako motiv prolíná celým snímkem. Režisér ho chytře využívá jen v extrémně malých dávkách, ať už se jedná o sny, nebo jiné milé detaily.

[youtube RyDS8tWRnaQ 590 320]

Propad o 90 let zpět je patrný ve všech aspektech. Záběrování a svícení scén je k nerozeznání od tehdejších filmů, v podobném duchu se nesou také herecké výkony. S chybějícím zvukem jsou nuceni sáhnout k jiným formám hereckého projevu. Rozmáchlá gesta a výrazná mimika je přibližují svým předobrazů, stejně tak z nich dělají i roztomilé figurky.

Herci válí i beze slov

S podobným typem herectví by se uměl poprat jen málokdo. Naštěstí vsadil Hazanavicius na téměř neznámé tváře, které diváka nevytrhávají z dění na plátně. V hlavní roli svým staromilským šarmem a svůdností exceluje Jean Dujardin, který si za svůj výkon vysloužil nominaci na Oscara, podobně je na tom také jeho partnerka Bérénice Bejo. Oba vypadají a hrají, jakoby vypadli z třicátých let.

I přes svou nepochybnou upřímnost a minimum vypočítavosti ale působí The Artist jen jako malý milý snímek, který se do popředí zájmu dostal tak trochu náhodou. Nesnaží se sdělovat velká moudra ani sofistikovaná poselství. Prostě jen baví svou jednoduchostí. Film bez velkých ambicí, který vám vykouzlí úsměv na tváři, příliš dlouho ale v hlavě nezůstane.

Hodnocení: 80 %

Zdroj fotografie: csfd.cz