2:37 pm - Středa Říjen 17, 2018

Denzel Washington chce být váš Nepřítel pod ochranou

RECENZE – Jason Bourne nastartoval vlnu zájmu o na oko polodokumentární špionské příběhy o zradě, kde hlavní hrdina pronásledován všemi musí očistit své jméno a ještě dát pořádně za vyučenou zkorumpovanému vedení tajných služeb. Tím vším by chtěl být i Nepřítel pod ochranou, bohužel zůstal někde na půli cesty.

Matt Weston (Ryan Raynolds) pracuje pro CIA. Práce, která nabízí vzrušení, přestřelky a boj o život, zdálo by se. Opak je ale pravdou Matt má na starosti ochranu tajného sídla CIA v Kapském městě. Sídlo ale nikdo nevyužívá a náš hlavní hrdina se k smrti nudí. V tu chvíli je polapen jeden z nejhledanějších nepřátel CIA s tváří Denzela Washingtona. Ten je na výslech převezen právě do centra hlídaného znuděným Mattem. Nestačí ani napočítat do tří a místo výslechu si pro něj přijde banda naštvaných mafiánů. Nezbývá mu nic jiného, než se spojit se svým nepřítelem a při dlouhé cestě za svobodou poodhalit korupci a špinavé praktiky sahající až do nejvyšších pater CIA.

Snímek se řídí pravidlem, které hlásá, že každý musí alespoň jednou zradit každého. Nikdy tedy nevíme, zda se jednotlivé postavy jen nepřetvařují a v hloubi duše nechtějí svého protivníka místo úsměvu obdarovat spíše kulkou do hlavy. Podobný filmařský a scenáristický přístup je vděčný vzhledem k budování hutné a paranoidní atmosféry. To se režisérovi Danielu Espinozovi daří zejména v první polovině snímku.

Rozpolcenost škodí

Ta se nese přesně v duchu trilogie o agentu Jasonu Bournovi. Roztěkaná dokumentární kamera, vyzoomované obličeje herců a akční titulky oznamující čas a místo dění fungují na jedničku a dělají z Nepřítele pod ochranou místy až strhující filmovou jízdu. Ve spojení s realistickým pojetím akce působí přesně tak, jak má. O hrdiny se bojíte a jejich jednání nevzbuzuje byť jen náznaky nesouhlasného vrtění hlavou.

[youtube Mt_gcxNqfQg 590 320]

Vše se ale v závěru filmu zlomí a odklon od reality a uvěřitelnosti bohužel sráží do té doby výborné vyznění. Hlavní charaktery z ničeho nic přepnou do terminátorského módu, opásání zbraněmi chodí mezi sprškami kulek, jakoby se nechumelilo. Atmosféra tak klesá do bodu nula a nezbývá nic jiného, než čekat na extrémně předvídatelný konec, který všemu snažení nasadí nelichotivou korunu.

Rozpolcenost se přenesla také do hereckých výkonů. Brendan Gleeson i Denzel Washington nezklamávají a podávají slušný herecký standard, hlavní hrdina s tváří Ryana Reynoldse je naneštěstí suverénně nejméně výraznou postavou celého filmu. Nepřítel pod ochranou je tak jen další akční jednohubkou bez většího smyslu, která na pár chvil zabaví, o místo v žánrové síni slávy ale jistě bojovat nebude.

Hodnocení: 60 %